Musikpriset 2022

Ellinor Bengtson prisas för lekfull briljans

Mogrenpriset i musik 2022 går till den 18-åriga trumpetaren Ellinor Bengtson. Priset, 125 000 kronor, motiveras med en kreativitet och teknik som redan tillhör en utvecklad artist snarare än en lovande tonåring.


– Ett starkt kulturliv är så viktigt, inte minst för de unika utrymmen det skapar för olika tankar och känslor att mötas. Ellinor är ett imponerade exempel på den kreativa och tekniska höjd hos unga musiker som är så viktig att stötta, säger professor Harriet Wallberg, ordförande i Mogrenstiftelsen.

"Musik är som ett språk som alla förstår, oavsett var du kommer ifrån. Några toner kan visa vad du menar när du inte kan säga det – jag är så tacksam för den gemenskapen. Att få Mogrenpriset känns jättefint, sådant stöd för unga musiker behövs verkligen."

Ellinor Bengtson

Motivering


”Ellinor Bengtson har tagit steget från osedvanligt lovande student till en artist med gryende mästerskap. Hon kännetecknas av en lekfull briljans – att hon bara är arton år är svårt att ta in.”

TV4 Nyhetsmorgon

Om Ellinor Bengtson


Ellinor har gjort ett uppmärksammat solistframträdande tillsammans med Kungliga Filharmonikerna under den årliga Riksdagskonserten i Stockholms Konserthus. Hon också vunnit andrapris i den amerikanska tävlingen Music International Grand Prix, varit yngsta bandmedlem på turné med Benny Anderssons Orkester och spelat med artister som Malena Ernman, Tommy Körberg och Molly Sandén.

Hon började spela trumpet som treåring och gick på musikskolan Lilla Akademin som femåring till studenten, med Hovkapelltrumpetaren Jonas Palsten som lärare.

Sedan 2022 studerar hon på Royal Academy of Music i London för professor Mark David och gästprofessor vid samma institution Jeroen Berwaerts.

Toner kan förklara det vi inte förstår

Hon förtrollades av trumpetens toner redan som treåring. Vid 18 är Ellinor Bengtson en prisad trumpetare med musik som vardagsspråk, förälskad i liveupplevelsens påverkan på publiken. Mogrenpristagaren i musik 2022 vill få lyssnaren att känna både glädje och tröst.

– Mina föräldrar har berättat hur jag som treåring såg en liten trumpet på grannens vägg. Jag tjatade ned den, tog sats och fick tydligen världens ton direkt! Ljudet måste verkligen ha gjort intryck på mig, för sedan dess har jag spelat.

Som liten var Ellinor Bengtson omringad av musik, med en operasjungande farmor som samlade barnbarnen till kör, en pappa som än i dag är flöjtist i Kungliga Filharmonin och en släkt som sjöng gamla sångkvartetter tillsammans vid matbordet. Men trumpet är lite av ett trendbrott inom familjen.

– Min lillebror, pappa, farfar och min farfars pappa har alla spelat flöjt. Att jag plötsligt valde trumpet är egentligen ganska konstigt. Jag kanske förstod att vi behövde lite brass, skrattar Ellinor.

Redan som 18-åring har hon hunnit spela på flera av de stora scenerna, med artister som Kungliga Filharmonikerna, Benny Anderssons Orkester, Malena Ernman, Tommy Körberg och Molly Sandén.

–  Särskilt efter covidpandemin märktes det hur viktig musiken är för människor. Att stå på scen är annorlunda nu och känns mer. Genom trumpeten kan jag få en publik att känna både glädje och tröst – det är en otrolig känsla och det pirrar alltid i kroppen innan. Jag längtar konstant efter att stå på scen.

Det känslomässiga band hon känner med publiken har fått ytterligare en dimension sedan hon flyttade utomlands för att studera på elitnivå. På Royal Academy of Music i London stärks insikten av att musiken är så mycket mer än bara toner. Snarare fyller den på med språk som saknas.

– Vi kommer från olika delar av världen, men musik blir ett språk som alla förstår, oavsett var du kommer ifrån. Några toner visar vad du menar när du inte kan säga det och översätter en känsla när du inte kan förklara den. Jag är så tacksam för den gemenskapen.

Trots att Ellinor började på musikskolan Lilla Akademin som femåring och gick hela vägen till studenten, så var det inte alltid självklart att hon skulle fortsätta spela just trumpet.


– Inget är roligt hela tiden, inte trumpet heller. På mellanstadiet ledsnade jag rejält och undrade om jag borde valt ett annat instrument. Jag testade mig fram, men slutade aldrig öva. Även om det bara var en timme tråkiga skalor så gjorde jag det varje dag. Till slut hittade jag tillbaka, och kom ihåg glädjen att stå på scen med den där trumpeten.


Särskilt improvisation ligger Ellinor varmt om hjärtat och hon är känd för sitt lekfulla spelande.


– Det är svårt att improvisera på trumpet. Du måste veta vart du vill någonstans innan du spelar och bli ett med instrumentet för att kunna hamna där. Men det är otroligt kul och svårt att låta bli, säger Ellinor.


I dag är Ellinor helt övertygad om att hon vill ha en framtid som musiker. När hon blickar framåt ser hon en kavalkad av uttryck hon vill prova på.


– Jag har liksom ingen plan, jag vill prova allt! Sitta i en orkester, frilansa med jazz-, funk- eller popband och ha solistgig. Visst kan jag ibland kan känna en oro i att konkurrensen är så hög, men det finns ju många levande exempel på att det går att arbeta med musik. Min egen familj till exempel. Kan de, så kan jag! Jag får kämpa tills det går.


Till den som vill ge sig in i musikbranschen hälsar Ellinor att det viktigaste är att följa hjärtat och magkänslan.


– Ibland behövs bara lite pepp, och jag kan ge dig som läser det nu – om du vill kommer du klara det! Men kom ihåg att det också är okej att inte veta exakt du vill göra. Våga prova på lite olika grejer tills du hittar det du tycker bäst om. Jag är glad att jag reflekterade längs vägen, det gjorde mig övertygad om vad det är som gör mig lycklig.

Ellinor Bengtson
i media


TV4 Nyhetsmorgon

"Ellinor vinner Mogrenpriset i musik: ”Känns lite overkligt”