Pressmeddelande 17 april 2023

18-årig trumpetare prisas för lekfull briljans

Mogrenpriset i musik 2022 går till den 18-åriga trumpetaren Ellinor Bengtson. Priset, 125 000 kronor, motiveras med en kreativitet och teknik som redan tillhör en utvecklad artist snarare än en lovande tonåring.

– Musik är som ett språk som alla förstår, oavsett var du kommer ifrån. Några toner kan visa vad du menar när du inte kan säga det – jag är så tacksam för den gemenskapen. Att få Mogrenpriset känns jättefint, sådant stöd för unga musiker behövs verkligen, säger Ellinor Bengtson.

Med en prissumma på 125 000 kronor tilldelas Ellinor Bengtson Mogrenpriset i musik 2022, för sin slående teknik och musikalitet. Den 18-åriga trumpetaren, som studerar vid Royal Academy of Music i London, har redan framträtt som solist med Kungliga Filharmonikerna och spelat med artister som Malena Ernman, Tommy Körberg och Molly Sandén.

– Mina föräldrar har berättat hur jag som treåring såg en liten trumpet på grannens vägg. Jag tjatade ned den, tog sats och fick tydligen världens ton direkt! Ljudet måste verkligen ha gjort intryck på mig, för sedan dess har jag spelat, säger Ellinor Bengtson.

Mogrenpriset i musik ska stötta unga lovande musiker i början av karriären, i förhoppning att stärka språngbrädan ut i kulturbranschen.

– Ett starkt kulturliv är så viktigt, inte minst för de unika utrymmen det skapar för olika tankar och känslor att mötas. Ellinor är ett imponerade exempel på den kreativa och tekniska höjd hos unga musiker som är så viktig att stötta, säger professor Harriet Wallberg, ordförande i Mogrenstiftelsen.

Ut motiveringen: ”Ellinor Bengtson har tagit steget från osedvanligt lovande student till en artist med gryende mästerskap. Hon kännetecknas av en lekfull briljans – att hon bara är arton år är svårt att ta in.”

Mogrenstiftelsen

Mogrenstiftelsen delar årligen ut två priser för och till mänskligt välbefinnande, inom medicin respektive klassisk musik. Syftet är att främja utbildning och forskning. Musikpriset tilldelas nyutexaminerade musiker som just påbörjat sin professionella karriär, medan Medicinpriset går till yrkesverksamma kliniker som lägger stor vikt vid empati och patientkontakt.

Stiftelsens donator och grundare är Håkan Mogren,1944–2021, svensk ingenjör och ledare inom näringslivet. Håkan Mogren var framför allt verksam inom livsmedels- och läkemedelsindustrin, bland annat som vd för Astra och senare styrelseledamot för Astra Zeneca. 2012 instiftade han Mogrenstiftelsen för att främja utvecklingen inom hans två starka intressen, musik och medicin.

Håkan Mogren gick bort den 10 december 2021.

Ellinor Bengtson

Ellinor Bengtson, född 2004, har redan hunnit spela på stora scener som Dalhalla och Konserthuset i Stockholm.

Ellinor har gjort ett uppmärksammat solistframträdande tillsammans med Kungliga Filharmonikerna under den årliga Riksdagskonserten i Stockholms Konserthus. Hon också vunnit andrapris i den amerikanska tävlingen Music International Grand Prix, varit yngsta bandmedlem på turné med Benny Anderssons Orkester och spelat med artister som Malena Ernman, Tommy Körberg och Molly Sandén.

Hon började spela trumpet som treåring och gick på musikskolan Lilla Akademin som femåring till studenten, med Hovkapelltrumpetaren Jonas Palsten som lärare.

Sedan 2022 studerar hon på Royal Academy of Music i London för professor Mark David och gästprofessor vid samma institution Jeroen Berwaerts.

För mer information, kontakta oss gärna

Ellinor Bengtson, 072-506 71 77, ellinor@kanx.se

Harriet Wallberg, ordförande i Håkan Mogrens Stiftelse och professor i fysiologi vid Karolinska Institutet, 070-629 64 70, harriet.wallberg@ki.se